Klimatkalkylator för företag
ClimateHero har redan hjälpt över 1,7 miljoner hushåll att räkna och minska sina utsläpp. Men hur gör man när små och medelstora företag också vill vara med på resan? Prototyps utvecklare Jacob Broms Engblom blev en del av teamet för att så snabbt som möjligt få fram en fungerande företagstjänst på under 8 veckor.
Svelte 5• Supabase
Jacob Broms Engblom
Utvecklare, Prototyp
Robert Sabelström var i sin ungdom en flitig surfare som ständigt flög runt jorden i jakten på nästa adrenalinkick. I takt med att klimatfrågan klättrade på den allmänna agendan blev han nyfiken på sina egna utsläpp.
Efter lite sökande kunde han hitta flera olika utsläppskalkylatorer. Men de var alla fyllda med pekpinnar och saknade förslag på konkreta lösningar.
”Jag fick mest veta att jag förbrukade tre planeter och skulle skämmas. Det var någonting som saknades”, säger Robert Sabelström.
Där föddes idén om ett roligare alternativ – en gratistjänst som kunde vägleda privathushåll i en mer hållbar riktning genom pepp och nudging.
Sagt och gjort. ClimateHero grundades 2017 och året därpå kunde den första iterationen av deras klimatkalkylator lanseras. Tajmingen var inte fel.
”Det var våren 2018 vi gick live – precis samtidigt som Greta satte sig utanför skolan. Sen kom den där varma sommaren som många minns som ett slags uppvaknande.”
Efter ett par år med kraftig tillväxt har ClimateHero fått hela 1,7 miljoner hushåll att beräkna och banta sina klimatutsläpp – en halv miljon i Sverige och resten i andra länder.
Affärsmodellen är enkel: verktyget är gratis att använda. ClimateHero tjänar bara pengar genom en marginal på de utsläppsreducerande projekt som användarna efter beräkningen väljer att stötta för att få ner sina klimatavtryck.
Men en fråga har varit ständigt återkommande, menar Robert Sabelström.
”De flesta privatpersoner har ett professionellt sammanhang också. Redan första året började vi få frågor om vi inte kunde hjälpa även företag och arbetsplatser med beräkningar.”
Till en början var svaret alltid nej, men med tiden insåg Robert Sabelström och hans medgrundare att det fanns en enorm marknad som saknade verktyg för att mäta klimatavtryck.
”För de stora bolagen finns väldigt många lösningar som är betydligt mer komplexa, men 99 procent av alla företag är små eller medelstora. Vi ville bygga på det vi redan hade för att behålla enkelheten. Nu riktar vi in oss på en kategori mellan 2 och 250 anställda, och då finns det 40 000 företag bara i Sverige.”
Utan en alltför avancerad lagstadgad regelbörda handlar mätningarna i dagsläget mycket om att kunna följa upp och jämföra sina insatser.
”Många företag byter till elbilar, serverar mer växtbaserad mat eller skaffar solpaneler. Men de vet inte exakt vilken skillnad det gör i utsläpp. Det kan vi hjälpa till med.”
ClimateHero har redan hjälpt ett hundratal företag med sina beräkningar utifrån manuella processer i Excel, och Robert Sabelström uppskattar att ungefär tusen bolag har använt deras förenklade verktyg.
Men för att bygga en tjänst som verkligen appellerar till företagssegmentet krävs en annan funktionalitet och robusthet. Skulle man köpa ett verktyg eller skapa det själva? Teamet gjorde research på ett hundratal bolag som jobbar med klimatdata.
”Gemensamt för de aktörer vi tittat på är att de i takt med lagstiftningen och investeringarna har byggt mer och mer och avancerade lösningar – och därmed riktat sig mot allt större kundbolag. Vi ville behålla gratismodellen och enkelheten.”
Robert Sabelström hade jobbat nära Prototyp i tidigare startup-projekt och visste att det kunde vara helt rätt den här gången också.
Upplägget landade i att ha en heltidsutvecklare från Prototyp på plats under sammanlagt åtta veckor. Jacob Broms Engblom fick uppdraget och berättar om den tekniska processen:
”I grunden har vi utgått från ett stort pdf-dokument som gjorts om till en webb-applikation med ett avancerat formulärsflöde för att bokföra CO2-utsläpp. Vi byggde en enkel inloggning med en Auth-lösning från Supabase så att det räcker med att lämna sin mailadress. Sen har vi mejslat fram UI och UX tillsammans med CTO och andra utvecklare.”
Att gå från en enklare privattjänst till att utveckla en fungerande företagslösning var utmanande, menar Jacob Broms Engblom.
”Det handlar om helt andra typer av utsläpp på en betydligt mer detaljerad nivå än för privatpersoner. Verktyget behöver kunna kartlägga scope ett, två och tre.”
Han upplevde snabbt att det fanns många parametrar som gjorde arbetet mer komplext.
”Hur bokför man utsläppen från en hybridbil till exempel? Och även om man har en elbil – vilken typ av el har den laddats med? Vi har skapat en förpopulerad databas med emissionsfaktorer, men man kan också gå in och konfigurera på egen hand vid behov. Tjänsten ska vara så komplett som möjligt, men också så enkel som möjligt att använda. Där ligger förstås en utmaning.”
Att det blev just åtta veckor är ingen slump. Men det gäller att kunna komma igång snabbt, vilket också blev fallet med ClimateHero.
”De första fyra veckorna handlade om att få fram ett proof of concept, därefter har sprintarna använts för att lägga till fler moduler och populera databasen. Vi kom faktiskt längre än vad som var förväntat. Nu handlar det om att testa och utvärdera för att se vad som eventuellt behöver utvecklas ytterligare.”
Enligt Robert Sabelström har arbetet gått över all förväntan.
”Vi började med fyra veckor för att sätta grunden, sen körde vi två sprintar. Så efter åtta veckor har vi fått vad jag inte skulle kalla för minimum viable product, det är bättre än så. Det är kanske en minimum lovable product? Den är tillräckligt bra för att rulla ut så att företagskunder kan använda den samtidigt som vi kan börja jobba med den internt.”
Han poängterar att själva tidsaspekten var en mycket viktig del av uppdragsbeskrivningen till Prototyp.
”Grundbriefen handlade väldigt mycket om time to market. Vi är bara sju anställda och vi har en CTO som är ansvarig över allt från utveckling till UX-design. Det kräver en extremt stor flexibilitet att få någon som går in och jobbar med oss som team. Både jag, vår CTO och våra klimatkonsulter har varit involverade i projektet hela vägen.”
Utöver den höga hastigheten lyfter Robert Sabelström att den kontinuerliga expertvalideringen har varit värdefull i processen.
”Det är viktigt att vi känner oss säkra på att de teknikval som har gjorts är de som är mest rätt för en sådan här produkt 2025. Du kan vara på forum, du kan googla, du kan fråga en AI idag. Men att ha en motpart som Prototyp i de besluten har varit superviktigt.”
Hur vi skapade ett proof of concept för att optimera och spara energi i industrisektorn.
Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Du väljer själv om du godkänner kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor