Från labbet

Prototyp Augmented Reality Kit

Finns det nog med syre i mötesrummet, eller borde vi ta en paus? Är konfen bokad i dag på em? Prototyp AR Kit är vårt initiativ för att samla de olika AR-funktioner som vi har utvecklat för kontoret under denna och tidigare protypveckor

Tech used

  • ARkit
  • Node.js
  • Swift

Prototyp Augmented Reality Kit

Ett klassiskt tema för Prototypveckan är hur vi kan uppgradera vårt kontor med rolig teknik. Tidigare har vi utvecklat robotoreceptionister, ansiktsigenkännande speglar och talande kaffekokare. Prototyp augmented reality kit är vårt senaste bidrag till vårt mer och mer uppkopplade kontor.

Idé

Vi ville bygga en mobilapp som kan känna igen olika objekt i kontorsmiljön och projicera data över objektet med hjälp av mobilens kamera. Som teknikval kändes Apples ARKit som en given kandidat och en

Implementation

Som utgångsobjekt använde vi oss av porträtten på Ada Lovelace och Grace Hopper som hänger utanför våra mötesrum. Porträtten fotades och mappades till distinkta augmented reality references med hjälp av ARKit. Med en backend i Node och en mobilapp i Swift kopplade vi ihop våra fysiska objekt med referensobjekten i den förstärkta verkligheten. Vi ville experimentera med data från mötesrummens Netatmo enheter som bland annat kan ge realtidsdata för koldioxidnivåer och temperatur i rummet. För att göra livet enklare på kontoret integrerade vi också rummens Google calendar scheman så att det är enkelt kan få veta om rummet är upptaget.

Lärdomar

För majoriteten av teamet var utveckling med Swift och ARKit helt nytt och även om vi bara nosat på teknikerna så är vi nyfikna på den potential som finns i ARKit. Magkänslan att 3D- och grafikutveckling är svårt besannades men är inte mindre roligt för det!

Teknik

  • ARKit och Scenekit
  • Swift
  • Node.js