Från labbet

Alfred - Robotreceptionisten

Möt Alfred – en artificiell, legendrisk och vänlig robotreceptionist.

Tech used

  • AI
  • Furhat Robotics
  • SDK

Press to view video

Vision

Vår idé var att bygga en automatisk receptionist med hjälp av AI-plattformen från Furhat Robotics som skulle kunna hjälpa oss och våra besökare med enkla uppgifter, så som att ge ut wifi-lösenord, ge en aktuell väderrapport, lämna meddelanden till kollegor och hålla reda på vilka som är på kontoret.

Feature Wishlist

I början av projektet diskuterade vi vilka slags funktioner vi skulle vilja att vår receptionist Alfred skulle ha. Vi hade ett par ambitiösa idéer i luften först som till exempel att visa anställdas platser på kontoret, få restaurangrekommendationer och igenkänning med hjälp av Face ID.

Vi insåg snart att några av dessa funktioner inte riktigt var inom ramen för veckans MVP. Till slut bestämde vi oss för följande huvudfunktioner:

  • Be om triviala saker så som Wi-Fi-lösenord, datum och tid, tillgängliga drycker eller var badrummet är
  • Fråga vad det aktuella vädret är
  • Fråga om vilka mötesrum som är lediga
  • Philips Hue ljusstyrning
  • Skicka och ta emot meddelanden

Med dessa funktioner i vår backlog satte vi upp en grundläggande kanban på väggen och satte igång.

Implementation

För de flesta av oss i projektet var utveckling med Furhat's SDK helt nytt, och det tog naturligtvis lite tid att lära känna plattformen. Efter en dag av att sätta upp utvecklingsmiljön, testa vissa interaktioner med Furhat och bygga några grundläggande funktioner började vi känna oss mer varma i kläderna.

Vissa funktioner blev klara mycket snabbare än vi först trott vilket gav oss möjlighet att arbeta med några mer komplexa funktioner, som att hantera lamporna på kontoret, en kunskapsbasfunktion som använder reddits API ELI5 (Explain Like I'm 5) för att ge enkla förklaringar av begrepp några fler experimentella funktioner som till exempel Big Mac Rap.

Features

Till slut hade vi skapat många fler funktioner än vad som ursprungligen planerades, några bättre än andra, några mer användbara än andra:

  • Hälsa och säga hejdå till besökare
  • Be om triviala saker så som Wi-Fi-lösenord, tillgängliga drycker eller var badrummet är
  • Fråga vad det aktuella vädret är
  • Få aktuell tid och datum
  • Hämta mötesrumsstatus
  • Philips Hue ljusstyrning
  • Skicka och ta emot meddelanden
  • Be Alfred att föklara saker (ELI5)
  • Ta reda på vilka som är på kontoret (genom att fråga routern vilka anställda som är kopplade till kontorets Wi-Fi
  • Big Mac Rap

Sammanfattning

De sista dagarna ägnade vi främst till att förbättra interaktionen mellan dator och människa. Det visade sig vara en utmaning att förutse hur användarna skulle interagera med ALFRED och vi var tvugna att anpassa beteendet för att få konversationen att kännas så naturlig som möjligt.

I slutändan är vi väldigt stolta över vad vi lyckats åstadkomma inom den korta tidsramen av endast fem arbetsdagar.