Ireno

Hjälper dig att starta och lämna renoveringsprojekten i fred.

Relationen mellan hantverkare och beställare sett till renoveringar har ett infekterat förflutet. Uteblivna betalningar, oseriösa hantverkare, oklara överenskommelser – anledningarna är många till att det från bägges håll saknas en del förtroende innan ett projekt ens påbörjats. Det behövdes ett nytt och standardiserat angreppssätt som förhindrade konflikter i renoveringsprojekt.


I korthet

  • Ett projekt från grunden.
  • Ett nytt, digitaliserat och standardiserat angreppssätt för renoveringar.
  • Inspirerat av blockchain-principen.

Tech stack

Ruby on rails Expo

Hur det började

Relationen mellan hantverkare och beställare

Att hitta en professionell hantverkare för sin renovering har länge varit ett aber. Inte bara att de plattformar som finns för att matcha hantverkare med beställare har varit onödigt komplicerade, de har också saknat funktioner för att ingjuta förtroende. Uteblivna betalningar, oseriösa hantverkare, oklara överenskommelser – anledningarna och historierna är många till att det från bägges håll saknas förtroende innan ett projekt ens påbörjats. Särskilt då det genom åren varit alldeles för många projekt som landat i en finansiell och juridisk konflikt.

För bostadsägarens del är det viktigt att kunna säkerställa att en hantverkare är seriös, certifierad och försäkrad innan man kör igång och att det som är avtalat är uppfattat på samma sätt. För hantverkarna har ett av de största orosmomenten alltid varit huruvida man kommer att få betalt i tid, eller ifall det blir diskussion om priset.

Det saknades en tredje part som medlade mellan beställare och hantverkare och som hjälper till att ingjuta förtroende, säkerställer vad som blivit avtalat och ser till att betalningarna sker på rätt sätt.

Det behövdes en medlande plattform

För drygt två år sedan började Irenos resa, när den före detta hantverkaren Jesper Zandin och entreprenören Peter Östling gick ihop i grundandet av en ny digital tjänst som skulle skapa enklare renoveringsprocesser för såväl hantverkare som bostadsägare. Ett strukturerat sätt att ta sig an renoveringar som knyts till fastighetsbeteckningen likt principen för blockchain.

Jesper hade koll på Prototyp sedan många år tillbaka och sträckte ut en hand i hopp om att vi skulle kunna hjälpa dem att föra bostadsägare och hantverkare närmare varandra. Och de hade redan en tydlig beskrivning av vilka problem som skulle lösas – det behövdes en MVP (Minimum Viable Product) och en välansad teknisk struktur för hur man standardiserar ett angreppssätt för husrenoveringar.

Det lät som ett spännande och välbehövligt projekt som tickade alla boxar för oss på Prototyp. Däremot var det ett av få projektet där vi var tilltänkta att ta det från grunden hela vägen in till lansering, något som faktiskt också gjorde det ännu mer intressant. Vi introducerade en tilltänkt tech lead i form av Fredrik Hasselgren som fick ta sig en titt på projektet

Det var inget snack om att Fredrik var sugen, Jesper var sugen, Peter var sugen. Alla var sugna på att komma igång med varandra. Och igång kom vi sommaren 2019!

“Redan tidigt fick vi ett väldigt stort förtroende för Prototyp som visade en god förståelse för våra utmaningar som startup. Från start utvecklades en lagkänsla där alla, oavsett bolag, jobbade mot samma mål och med stort engagemang.” – Jesper Zandin, Ireno

Teamet

Fredrik Hasselgren
Tech Lead, Prototyp

Gustav Rannestig
Tech lead/Developer, Prototyp

Omar Garcia
Developer, Prototyp

Adrian Berger
Developer, Prototyp

Jacob Broms
Developer, Prototyp

Villiam Poignant
Developer, Prototyp

Viktor Lemon
Developer, Prototyp

Jesper Zandin
Product / Co-founder, Ireno

Peter Östling
Co-founder, Ireno

Det okända

Att digitalisera entreprenadkontraktet ABS 18

Inför projektet hade ett antal entreprenadkontrakt identifierats för att eventuellt byggas in i plattformen men efter noggrann utvärdering under projektets gång kom Ireno-teamet fram till att det enda kontrakt som behövde digitaliseras var ABS 18.

ABS 18 är ett vanligt förekommande entreprenadavtal för uppförande eller tillbyggnad av småhus och är framtaget av Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Sveriges Byggindustrier. Det var inte okänt att det skulle digitaliseras eftersom det redan i ett tidigt stadie identifierats som en nyckelfunktion i den kommande plattformen. Det som var okänt var hur det skulle digitaliseras (eftersom det aldrig hade gjorts förut) och hur användarupplevelsen skulle te sig när en lång sammanhängande PDF skulle omsättas till ett logiskt webbformulär för användaren.

Hur får vi kunder att deponera pengar i plattformen?

Sedan start var det även klart att det skulle finnas en roll som handläggare i plattformen. En roll som träder in ifall det blir en dispyt mellan beställare och hantverkare. Det var också klart att det skulle finnas en funktion för att en beställare skulle kunna deponera pengar i själva plattformen, däremot var det fortfarande okänt exakt hur funktionen skulle fungera och hur vi skulle få beställare att deponera så stora belopp.

En stor del av det arbetet ligger ju självklart i varumärkesbyggande och att skapa ett förtroende gentemot potentiella användare. Men en annan stor del ligger i att skapa en plattform och funktioner som gör det logiskt till varför pengar ska deponeras i plattformen överhuvudtaget. Eftersom Ireno är tänkt att vara en brygga och en oberoende tredjepart så handlar det om att skapa en deponeringsfunktion som går i linje med de tillvägagångssätt och behov som finns hos bägge parter.

Vi identifierade tidigt att hantverkarna är den roll som kommer att starta varje process och därmed också blir den roll som ska lägga upp varje byggprojektet i plattformen – särskilt eftersom Ireno fokuserade på att få hantverkarna att börja använda plattformen och dela med sig av den till sina kunder.

Vid uppläggning lägger hantverkaren upp projekt, avtal och registrerar bostadsägaren som sin kund. När registreringen av kund och projekt är klart får bostadsägaren en kopia av det avtal (ABS 18) som hantverkaren har laddat upp och ges därmed möjlighet till att signera. Vid signering sparas avtalet i plattformen, mellan parterna, och då behöver bostadsägaren ålägga en deponering av pengar för den tjänst som hantverkaren ska genomföra.

Viktigt, och som meddelas via plattformen, är att bostadsägaren fortsatt har full kontroll över att pengar inte dras från den deponerade summan utan att denne godkänner (signering via BankID). Hantverkaren ålägger sig att dokumentera och ladda upp “bevis” på arbetet under projektets gång och bostadsägaren får ta del av varje (identifierat) delmoment och godkänna för att det ska ske en betalning från den deponerade summan i Ireno.

Första demon

Första versionen av kundappen

Även om projektet, och dess demos, till början hade ett riktat fokus mot hantverkarna och deras administration inom plattform så skulle vi inte nå i mål med vår tilltänkta MVP förrän bostadsägarens (kundens) funktioner och användarupplevelse var byggt.

Under sommaren 2020 kunde vi visa upp den första versionen av kundappen och de grundläggande funktioner som då fanns på plats. Det var ett väldigt enkelt gränssnitt som innehöll mycket affärslogik och det gick att visa upp hur man granskar projektet, tittar på dokumentationen som lagts upp av hantverkaren och tar ställning till om man är nöjd med arbetet eller inte. Trots att affärslogik ofta inte är särskilt upphetsande så fylldes rummet av tummar som pekade upp och känslan var nu att hela teamet kunde visualisera sig hur slutprodukten skulle se ut.

"Jag har som rutin att dema ungefär varannan vecka så att kunden är införstådd med vad vi arbetat med under sprintarna. Demon är därför oftast någon sorts verifikation på att det vi gjort stämmer med vad kunden vill ha. Fungerar även bra som en språngbräda för nya idéer." – Fredrik Hasselgren, Prototyp

MVP-demon för Beijer

Under projektets gång såg fler parter och bolag fördelar med det som vi höll på att bygga och för att ge de ett smakprov på vilka funktioner som skulle kunna linjeras med deras affärsverksamheter togs ett beslut under projektets gång för att skapa en MVP-demo som skulle visas externt med syfte till införsäljning.

MVP-demon som vi på Prototyp hade byggt visades upp för Beijer och låg till grund för ett partnerskap mellan Ireno och Beijer. Det här blev den första stora milstolpen för hela projektet.

Pivot & perspektiv

Föränderliga användarflöden i avsaknaden av en UXare

Det är svårt att peka ut en särskild helomvändning i projektet men något som vändes ofta var hur användarflöden skulle fungera. Produktägare Jesper och medgrundare Peter var väldigt måna om förbättring och förespråkade att extra tid lades för att komma fram till bästa möjliga lösning. Eftersom Ireno är en ny tjänst som saknar befintliga konkurrenter så fanns inga produkter att snegla på och det gjorde att användarflöden till stor del fick byggas iterativt baserat på feedback från tester med kunder.

En stor anledning till att vi gjorde om användarflöden flertalet gånger var också för att vi inom teamet inte var helt säkra på vad som skulle hända och när. Något som också pekade ut avsaknaden av en utpräglad UX-designer i början av projektet. Vikten av att lägga tid på att utkristallisera användarupplevelse redan tidigt i ett projekt kommer med sina fördelar.

"Ireno har varit en pragmatisk kund som är öppen för diskussion och som värdesätter vår expertis. Ett mycket bra samarbete med enkel kommunikation och snabba beslut vid behov. När vi får stort förtroende, då blir det oftast kul och bra." – Fredrik Hasselgren, Prototyp

Färdig produkt

Gick live med apparna under hösten 2020

Hösten 2020 kunde vi äntligen gå live med våra appar! Vi hade då skapat en webbapp som har stöd för fyra olika typer av användare. Interna användare i form av admins och betalningshandläggare. Externa användare i form av hantverkare och beställare.

👉 Se hur tjänsten fungerar

Vi släppte även två olika mobilappar, varav en för kunden (iOS / Android) och en för hantverkarna (iOS / Android). Mobilappen för kunderna har som syfte att snabbt kunna godkänna utförda arbetsmoment. Är kunden inte nöjd kan detta dokumenteras med bilder och skickas till hantverkare och handläggare hos Ireno. När ärendet är hanterat får hantverkaren komplettera eller i annat fall så bedöms ärendet som färdigt och kunden får godkänna delmomentet.

Mobilappen för hantverkare har som syfte att kunna dokumentera utfört arbete och att lägga upp tilläggsarbeten tillsammans med beställare på plats i fastigheten.

"Det är fantastiskt att äntligen vara igång och få höra alla positiva kommentarer från kunderna! En av våra värdepelare är just att vara lyhörda, så vi anpassar och lägger till nya funktioner baserat på direkt feedback vi får." – Peter Östling, Ireno

Projektet Ireno är till dags datum fortfarande i en “startup-fas” och längs vägen har nya partners anslutit sig till produkten. Vi har även sett att banker, som vanligtvis är involverade i form av låntagande för dessa projekt, ser stor potential i hur de kan bespara sig själva och deras kunder huvudvärk. Det har gjort att Ireno-teamet nu också fått ta emot förfrågningar på hur plattformen ev. skulle kunna utvidgas och linjeras med deras affärsverksamhet.

Vi på Prototyp har utgjort hela utvecklingsteamet för utvecklingen av Ireno och är än idag fortfarande involverade i drift, nyutveckling och support.

Ireno Client App
Ireno Business App

Lärdomar från projektet

Vikten av att ha en UX-designer på plats från start

I början av projektet kunde vi identifiera att det saknades en UX-designer, och särskilt blev avsaknaden stor då vi utvecklade flöden som behövde göras om flertalet gånger. Det hade förenklat och troligtvis förkortat processen.

Det var dags att skapa framtidens bilabonnemang.